Передмова та відгуки на збірку "Українське дошкілля"
Ця книжка, що її ти, читачу, береш до рук, призначена як для вихователів дитячих садків, вчителів, батьків так і для дітей старшого дошкільного і молодшого шкільного віку. У ній зроблено дбайливий і продуманий добір текстів, подано в ній найкраще з української літератури для дітей, що було не тільки в Україні, але і за її межами, зокрема в США й Канаді. Це тексти письменників-класиків XIX та XX ст., а з нашого часу зрілих віком майстрів та зовсім молодих поетів і прозаїків. Є тут краще з написаного представниками української літератури радянської доби, а водночас широко використано й набутки діаспорної літератури, що має у царині дитячої літератури неабиякі здобутки.
Свого часу я з великим інтересом знайомився у США з журналом “Крилаті” і з заздрістю читав ті тексти, що їх цей журнал пропонував українським дітям поза межами України, виховуючи з них не просто гарних (моральних) людей, але й патріотів-звитяжців. І ось тепер — немало цих текстів представлено в збірці “Українське дошкілля”, упорядники якої зуміли поєднати турботу і про корисний, важливий для дитини зміст уміщених творів, і про їх високі художні, мистецькі якості, уміло та сумлінно витримати “пропорції” у доборі дитячих творів з різних географічних широт.
Але й не тільки твори українського письменства тут вміщено. У разі потреби упорядники вводять дітвору у світ інших культур, хоча завдання збірки треба вбачати в іншому — пробитися до дитини саме як до української дитини, запалити в ній український вогник, прислужитися її сформуванню як самовідданого українського патріота, зрідненого з українською землею душею і тілом. Значний відсоток представлених у книжці творів відзначається високою патріотичною, громадянською наснаженістю, властивою у подібних випадках і для інших народів. Згадаймо, як високо дбають, наприклад, поляки про зміцнення польського духу своєї дітвори, і, скажімо, мені приємно, що в читанці знайшов місце вірш Ю. Шкрумеляка “Слово української дитини” (“Хто ти, хлопчику маленький?”), що є і суголосний знаменитому польському “Кtо tу jеstes? Роlаk таlу!”).
Кількість публіцистичне наснажених, патріотично-громадянських текстів, відібраних до збірки, не є, одначе, більшою від реальної потреби в саме таких творах, що її диктує нинішня українська дійсність з властивою для неї занедбаністю засад національного виховання.
У збірці знаходимо різноманіття того, що є цікавим для дітвори, що її приваблює. Тут — і казки, й пісні (деякі з нотами), безліч творів про природу (за порами року й упорядковано це видання), й ігри, і сценки. Книжка достоту багатозмістовна: вона так упорядкована, щоб юний читач, вихователі й батьки знаходили у ній про все (не конче про “ідейне”), що цікавить. Окремі тексти у читанці відтворюють реалії сучасної доби з її здобутками в науково-технічному прогресі (скажімо, в космонавтиці). Усе це врівноважене з розповідями про історичне минуле України, про звитяги наших предків у часах Княжої України, козаччини та ін.
Одна з особливостей “Українського дошкілля” — увага до предковічних релігійних засад народного життя в Україні, ігноруючи які неможливо утвердити в сучасниках, надто в молодому поколінні, високу духовність. Тут виявлено глибоке, варте усілякої підтримки розуміння ваги релігійного виховання і почуття міри в представленні творів релігійного змісту. Винятково імпонує турбота про те, щоб наскрізне проступали зі сторінок цієї книжки засади здорової української народної моралі, живлячи та збагачуючи дитячі душі.
Фактом своєї появи збірка “Українське дошкілля” вносить додаткові, самостійні і неспростовні аргументи в нинішні суперечки про те, якими шляхами та якими методами належить здійснювати в Україні справу виховання. Підходи є різні, скосмополітизовані теж, і їх немало. Своє бачення, свою позицію заявляють збіркою “Українське дошкілля” упорядники цього видання — не якимись тезами чи деклараціями, а самим добором до книжки матеріалів, які відбивають тисячолітній досвід нашого народу, в тому числі й традиції народної педагогіки, що їх має брати на озброєння наша сучасність. Здійснена праця — промовистий додатковий аргумент на користь того, наскільки це невідкладне — утвердження в Україні засад українського національного виховання як щонайважливішої загальнодержавної справи.
До батьків, вихователів дитячих садків, дошкільнят та й до вчителів і учнів молодших класів прийшла високозмістовна та повчальна книжка, яка, я впевнений, спроможна залишити глибокий та добрий слід у душах тисяч і тисяч дітей.
Анатолій ПОГРІБНИЙ
ВІДГУКИ НА ЗБІРКУ "УКРАЇНСЬКЕ ДОШКІЛЛЯ"
Ця збірка покликана виховувати малих дітей українцями, себто у дусі любові до Батьківщини. Тематично вона згруповує матеріал за кількома семантичними осердями, що іноді перехрещуються: національні свята, релігійні звичаї, історичні події, мова, природа і пори року, родина, визначні особистості.
Книжка справді заповнює певні тематичні прогалини (релігійні, історичні, патріотичні). Чимало творів у ній друкується вперше, і вони вигідно відрізняються від заклинань, що ними були переповнені читанки радянської доби.
Віталій РАДЧУК, доцент Інституту філології Київського національного університету ім. Т. Шевченка, науковий працівник Інституту української мови НАН України
Дана збірка виділяється вдалою структурою викладення матеріалу. Цікавими і потрібними у збірці є сторінки історії, оскільки саме такого матеріалу бракує в роботі з дітьми дошкільного віку.
Щоб прихилити дітей і дорослих до рідної літератури, його історії, в збірці вдало поєднані класика, творчість сучасних авторів та письменників української діаспори. Дане видання розраховане на вихователів дошкільних навчальних закладів, вчителів та батьків, його можна рекомендувати студентам вищих навчальних закладів, які вивчають курс дитячої літератури.
Н. РЕЗЕНЧУК, провідний спеціаліст Головного управління освіти і науки Київської міської державної адміністрації
Читанка для наймолодших читачів "Українське дошкілля" цікава тим, що в ній представлені твори авторів, які були досі невідомі українському читачеві. Більшість цих творів містять справжню національну ідею відродження нашої держави, традицій та звичаїв українського народу, мають цікаву тематику, розмаїття жанрів, розкривають важливі сторінки історії України.
Збірка може бути використана викладачами і студентами педагогічних навчальних закладів, її можна використовувати на заняттях в дошкільних закладах та під час вивчення дитячої літератури в педколеджах.
М. А. ДЕРМАНЕЦЬ, викладач-методист Київського педагогічного коледжу ім. К. Д. Ушинського
Повернутися >>>
Прайс >>>
|